Ny publikation från TAL-projektet
TAL-projektet publicerar nu en studie om uppnådda språkfärdighetsnivåer i muntlig produktion och interaktion i franska, spanska och tyska i slutet av årskurs 9. Läs artikeln här.
Granfeldt, J., Erickson, G., Bardel, C., Sayehli, S., Ågren, M., & Österberg, R. (2023). Speaking French, German and Spanish in Swedish lower secondary school : A study on attained levels of proficiency . Apples – Journal of Applied Language Studies. https://doi.org/10.47862/apples.127819
Ny publikation från TAL-projektet om attityder och motivation hos elever i Moderna språk
Sayehli, S., Österberg, R., & Granfeldt, J. (2022). Emotion and motivation in younger learners’ second foreign language acquisition. In V. De Wilde, & C. Goriot (Eds.), Individual Differences in Young Second Language Learners (pp. 203-224). (Studies on Language Acquisition; Vol. 65). De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110743043-010
Ny publikation om språklärares syn på moderna språk
En ny publikation från TAL-projektet har kommit ut på Stockholm University Press
Erickson, G., Bardel, C. Österberg, R. & Rosén., M. (2022). Attitudes and ambiguities – teachers’ views on second foreign language education in Swedish compulsory school. In Bardel, C., Hedman, C., Rejman, K., & Zetterholm, E. (eds.) Exploring Language Education.
Kapitlet och hela boken kan läsas och laddas ned här https://doi.org/10.16993/bbz
TAL på LAMiNATE konferensen
Ny publikation på spanska från TAL-projektet
En ny publikation från TAL-projekt om spanska:
Österberg, R. (2021). Perfil laboral y formativo del profesorado de español como lengua extranjera o segunda (ELE/EL2) en Suecia. Journal of Spanish Language Teaching RSLT. https://doi.org/10.1080/23247797.2021.1952712
Resultat från TAL i en kostnadsfri konferens för språklärare (online)
Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, forskningsmiljön Lärande och bedömning i språk (LBS), vid Göteborgs universitet arrangerar den 13 aug 2021 en digital heldagskonferens för lärare och lärarutbildare i moderna språk.
Mer information och anmälan via länken nedan.
https://www.gu.se/evenemang/kostnadsfri-konferens-for-spraklarare
Ny publikation från TAL-projektet
En ny artikel från TAL-projektet har nyligen publicerats i Education Inquiry. Artikeln behandlar trenderna för studiet av olika moderna språk i grundskolan och möjlig påverkan av meritpoängsystemet vad gäller andel elever som läser ett modernt språk i åk 9. Fulltext är tillgänglig via länken nedan.
Granfeldt, J., Sayehli, S., & Ågren, M. (2020). Trends in the Study of Modern languages in Swedish Lower Secondary School (2000 – 2018) and the Impact of Grade Point Average Enhancement Credits. Education Inquiry. https://doi.org/10.1080/20004508.2020.1790099
Ny publikation från TAL-projektet
En ny publikation om franska i grundskolan och trenderna mellan 2000 – 2018 har kommit ut i tidskriften Synergies Pays Scandinaves
Jonas Granfeldt, Malin Ågren (2019)
Evolution de la langue française à l’école suédoise : les tendances de 2000 à 2018. Synergies Pays Scandinaves n° 14 / 2019 p. 47-59. Artikel finns i fulltext här.
TAL på VRs Resultatdialog 2019
Den 3 december presenterade TAL-projektet ett urval av resultat på Vetenskaprådets Resultatdialog 2019 i Göteborg.
Projekten som presenteras på konferensen redovisas också i en antologi: Resultatdialog 2019 (TAL-projektet redovisas på sid 29-32)
Kommentarer